هیچ دایه مهربان تر از ما در نخواهد بود
طلوع طلوع

این نبشته در رابطه به یادداشت مجله ګاردین است که ترجمه آن در سایت وزین مشعل بتاریخ ۴ نومبر ۲۰۰۹نشر شده و ارسالی محترم صمیمی میباشد.

ګاردین:زمان آن فرا رسیده که نیرو های انګلیسی از افغانستان خارج شوند.

مجله معتبر ، نامدار و سابقه دار انګلیسی صرف به منافع خود طور تنګنظرانه و بدون یک دید وسیع بر روند کنونی و آینده جهان و افغانستان می اندیشد و چنان ابراز مینماید که در پیامد خروج نیروهای انګلیسی از افغانستان درین وضع دشوار بحرانی، کشورش از هرګونه عواقب پرخطر جهانی مصون خواهد ماند. آیا تحلیلګر ګاردین با داشتن تمام تجارب از وضع جهان این طرح را از روی درک ضعیف یا بی مسوولیتی ابراز میدارد  و یا آګاهانه  که در پشت پرده چیزهایی دیګریست و او میخواهد ذهنیت ها را منحرف سازد و یا به ګفته مردم ما خود را در کوچه حسن چپ میزند. و یا از شبکه های مربوط به خودش دستور ګرفته و بدون حد اقل توجه به منافع افغانستان و جهان میخواهند با یک بازی متوصل به اتش سوزی جهان شود.

قبل از همه باید نویسنده ګاردین بداند که جها ن در وضع  سالهای ۱۹۸۰- ۱۹۹۰ قرار ندارد که شوروی وقت از افغانستان   خارج شد و آرام و بدون تلفات نهایی قطعات آن به کشور خویش بازګشت نمود و روسیه خود را از درد سر فارغ ساخت و اینکه چه پیامد را بعدآ روبرو شد نمیتوان با پیامدی که فعلآ از خروج قوای ناتو ګاد ین آرزو میبرد مساوی و یا همسان پیش بینی نمود. با خروج قوای ناتو در وضع کنونی در حقیقت بازی با سرنوشت جهان از جمله در قدم اول انګلستان خواهد بود شما اقای نویسنده هیچ وقت خودرا مصون احساس نخواهید کرد.

 آتش در داده شده در افغانستان اګر خاموش نشود شعله های آن اروپا از جمله انګلستان و امریکا را به حاکستر مبدل خواهد ساخت. سپتمبر ۲۰۰۱ را فراموش نکنید و یا شما را عقیده بر آنست که این همه رویداد ها و اتفاقات عمدی و قصدی توسط قدرت های بزرګ بخاطر اهداف بزرګ استراتیژیک آن ها براه افتاده بود، اګر بزعم شما چنین باشد آنهم پیامدی خواهد داشت . ما در زبان پشتو متلی داریم که:(( مکوه پر چا چه وبه شی پرتا)، انانیکه خارکشت میکنند پیاده و پا برهنه نمیګردند.

نویسنده محترم ګاردین از تلفات محدود سربازان خود در افغانستان سخن میګوید ولی از تلفات سر بازان و افسران افغانستان، از تلفات روزانه دهها تن از اهالی مردم از متخصصین از دکتوران و انجینران و کارشناسان، کارمندان ملل متحد که در پروسه کمک به افغانستان تلف میشوند اشاره نمیکند. ګویا اینکه از جان سربازان انګلیسی خون میریزد و از جان سایرین در افغانستان آب. نویسنده محترم صرف به خروج ساده نیروهای خویش بخاطر تلفات نسبی ان ها در افغانستان اندیشیده نه بخاطر افغانستان که ګویا خود را شریک در غم و مشکلات آن کشور میدانند، نه روی حقوق بشر، نه روی ثبات جهان و نه روی امنیت مردمان باشنده کره زمین. امروز سر نوشت کشور های تمام جهان با هم ګره خورده و جهان بحیث خانه مشترک تمام باشنده های ان مبدل شده در صورت یکطرفه ګذاشتن افغانستان به وضع تاسف آور بی امنیتی و بی ثباتی کنونی و برون کردن پای خود از این مسوولیت در حقیقت بازی به سرنوشت جهان و کره زمین خواهد بود و در ان صورت ( مقاله و تحلیل ګاردین) مقام شامخ!!! را در حل قضایای دنیا خواهد داشت. ګاردین نباید با انتشار چنین تحلیل ها و طرح ها اعتبار خویش را از دست دهد و نباید مردم جهانرا در ګمراهی و بی اعتمادی قرار دهد.

قوای مسلح افغانستان باید قادر شود که خود از کشور و مردم خویش در برابر تروریستان و تخریبکاران دفاع نماید. مسوولیت بزرګ جامعه بین المللی وکشور های دخیل در مسله افغانستان در قدم اول امریکا و انګلستان است که اردو و پولیس ملی و نیرو های امنیتی را تقویه و تجهیز نمایند تا خود قادر به دفاع مستقلانه از افغانستان شوند. در غیر آن معلوم نیست که سرنوشت قوای خارجی و وضیعت امنیتی افغانستان بکجا خواهد کشید.


November 6th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات